Humor in je coaching
Coachen is een serieuze aangelegenheid. Jij bent er om je klanten te helpen bij hun eigen ontwikkeling. Dit doe je vaak in diepgaande gesprekken. Humor kan daarin een handige tool zijn.. of je juist tegenwerken. Wat zijn de voor en nadelen van humor in je werk als coach?
Voordelen
Ontlading
Coachgeprekken zijn vaak serieus. We gaan met mensen in gesprek over de problemen die ze tegenkomen in hun leven. Met als doel om oplossingen te vinden voor die problemen. Door te lachen kun je de spanning doorbreken die opbouwt tijdens een gesprek.
Humor is een copingsmechanisme, wat betekent dat mensen het gebruiken om moeilijke onderwerpen te verwerken. Het lachen maakt dat je even de lastige situatie kunt vergeten.
Verbinding
Om te kunnen coachen heb je een goede band nodig met je klanten. Samen lachen creëert verbinding. Je laat een stukje persoonlijkheid zien, wie jij bent. Daarmee stel je jezelf open op. Als mensen met elkaar durven te lachen creëert dat vertrouwen.
Inzicht
Als coaches willen we dat onze klanten na een gesprek weer iets over zichzelf geleerd hebben. Maar we weten ook dat het niet werkt om mensen aan te spreken op hun gedrag. Een laagdrempelige manier om iemand inzicht te geven in hun gedrag is door het te doen met een grap. Hierdoor kunnen ze lachen om zichzelf en komen ze uit zelfmedelijden of uit een vast gedachtepatroon.
Nadelen
Ontwijken
Humor is een copingsmechanisme, dat is handig, maar het kan je ook tegenwerken. Als je overal een grap van maakt kom je niet tot de serieuze kern. Sommige klanten zullen humor gebruiken om niet écht over hun problemen te hoeven praten. Dat patroon kan lastig zijn om te doorbreken.
Deze klanten gebruiken zelfspot om niet echt over zichzelf te hoeven praten. Of ze vallen de coach aan met steken onder water, om een soort machtsstrijd te voeren. Ze voelen zich vaak oncomfortabel bij serieuze gesprekken. Je moet dan goed investeren in een vertrouwensband voordat zij zich openstellen.
Kwetsbaar
Humor is moeilijk om in te zetten als mensen kwetsbaar zijn of een laag zelfbeeld hebben. Niet alle grappen worden door iedereen gewaardeerd. Een plagerige opmerking kan een negatief effect hebben. Daarom is het altijd belangrijk dat het gesprek door blijft gaan. Ook als iemand de grap niet leuk vond. Dan kun je je excuses aanbieden en vragen waarom iemand iets niet vond kunnen.
Hoe te gebruiken
Wees respectvol!
Grappen maken is leuk, zolang het respectvol blijft. Daarbij is het belangrijk om te onthouden dat je grappen kunt maken over iemands gedrag, maar niet over de persoon. Als coach accepteer je jouw klanten volledig, maar hun gekke gedrag kun je wel over grappen.
Zorg voor vertrouwen
Humor werkt alleen als jij en de klant elkaar vertrouwen. Anders kan jouw plagerij verkeerd opgevat worden. Zorg daarom voor een goede vertrouwensband voordat je grappen gaat maken. Het leuke is wel dat humor uiteindelijk juist ook het vertrouwen zal versterken. Een positieve vicueuze cirkel!
Vraag ernaar
Soms lacht iemand hardop om een grap. Of ze laten merken dat ze het niet leuk vonden. Of jij zegt iets en je merkt dat de klant ze stilletjes grinnikt. Of dat ze een gezicht trekken dat duidt op een grap. Geef dan aan wat je ziet of hoort en vraag wat de klant dacht, zei of voelde. Wat was het dat die reactie opwekte? Doorvragen is de kern van coaching!
Geef een idiote oplossing
Mensen komen bij een coach omdat ze oplossingen willen voor hun problemen. Als ze vast zitten en geen oplossingen vinden kan het werken om juist een idioot voorstel te doen. Dit doorbreekt de kaders waarbinnen ze denken waardoor soms de beste ideeën opkomen!