De inclusieve sportomgeving
In 2008 is het VN-verdrag handicap door 186 overheden erkend ook Nederland. Dit verdrag houdt in dat mensen met specifieke uitdagingen en andere mogelijkheden recht hebben op gelijkwaardige deelname in de maatschappij. Ze moeten gelijkwaardig kunnen deelnemen. Hier hoort de sportbeoefening ook bij.
Om ervoor te zorgen dat iedereen kan deelnemen aan sport en beweging, is het belangrijk dat de inclusieve sportomgeving vanzelfsprekend wordt. Een inclusieve sportomgeving stimuleert de fysieke activiteit, sociale interactie, zelfvertrouwen en het welzijn van deelnemers. Laten we kijken naar 6 praktische richtlijnen om inclusie te bevorderen:
Richtlijnen voor de inclusieve sportomgeving
1 Begrijp de behoeften van de deelnemers
Het belangrijkste is om de specifieke behoeften en mogelijkheden van de sporters te begrijpen. Als je bijvoorbeeld werkt met sporters met autisme, kan het belangrijk zijn om prikkels te verminderen, zoals van harde geluiden en felle lichten.
2 Toegankelijkheid van faciliteiten
Controleer of de sportclub toegankelijk is voor mensen met specifieke uitdagingen. Let bijvoorbeeld op brede toegangspaden, geleidelijnen voor mensen met een visuele beperking, invalideparkeerplaatsen, aangepaste kleedkamers en toiletten en een drempelvrije ingang.
3 Training van personeel en vrijwilligers
Het is belangrijk dat coaches en trainers zich bewust zijn van de behoeften van verschillende groepen deelnemers. Bijvoorbeeld dat zij weten hoe ze kunnen communiceren met mensen met andere capaciteiten. Heeft het personeel bijvoorbeeld training gehad in inclusieve coachingmethoden?
4 Creëer een inclusieve cultuur
Een inclusieve sportomgeving gaat niet alleen over fysieke toegankelijkheid, maar ook over een cultuur van acceptatie en respect. Moedig een sfeer van inclusie en ondersteuning aan waarin alle deelnemers zich welkom voelen. Dit kan worden bereikt door deelnemers te motiveren om samen te werken en elkaar te ondersteunen. Daarnaast is het belangrijk dat er een beleid is tegen discriminatie en pesten.
5 Aanpassen van materiaal en apparatuur
Zorg ervoor dat het sportmateriaal en de apparatuur geschikt zijn voor iedereen. Dit kan betekenen dat er nieuw materiaal nodig is of dat er aanpassingen nodig zijn. Overweeg bijvoorbeeld het gebruik van aangepaste sportrolstoelen of andere beschikbare hulpmiddelen.
Daarnaast is het belangrijk om te controleren of de looppaden breed genoeg zijn voor rolstoelen. Zorg er ook voor dat er sportmateriaal, zoals ballen en rackets, in verschillende maten en gewichten beschikbaar is, zodat alle deelnemers optimaal kunnen deelnemen aan de activiteiten.
6 Communicatie
Zorg voor duidelijke communicatie over de activiteiten die worden aangeboden. Het is belangrijk om eenvoudige taal te gebruiken, zodat alle deelnemers de informatie kunnen begrijpen. Om tegemoet te komen aan de verschillende behoeften van deelnemers is het verstandig om gebruik te maken van vertalingen en symbolen. Dit draagt bij aan een inclusieve omgeving waarin iedereen zich betrokken voelt.
Inclusieve sportomgeving stimuleren met Sport Care Plus
Sport Care Plus zet zich in om de sportwereld inclusiever te maken. Dit doen we op de volgende manieren:
- Coachingmethoden: onze trainers kunnen hun coaching stijl aanpassen aan de behoeften van hun sporters. Dit zijn specifieke communicatietechnieken en het aanpassen van oefeningen om inclusie te bevorderen.
- Samenwerking met zorginstellingen en gemeenschappen: we werken samen met zorginstellingen en sportorganisaties om sportparticipatie voor mensen met specifieke uitdagingen te vergroten.
- Cultuur van inclusie: al onze trainers werken actief om een inclusieve cultuur te bevorderen in een sportomgeving waar iedereen zich welkom en gewaardeerd voelt, ongeacht hun capaciteiten.
Wil je ook sporten en bewegen met een van onze coaches? Of wil je graag bijdragen aan een inclusieve sportwereld? Neem contact met ons op!
Bronvermelding:
- wetten.nl – Regeling – Verdrag inzake de rechten van personen met een handicap – BWBV0004045 (overheid.nl)
- “Accessibillity Guide 2020” International Paralympic Committee, 2020.
- Sport Care Academy opleidingsmateriaal, 2024.
- Home | Uniek Sporten | Accommodatie sportaanbieders
- https://eptoolkit.uscenterforsafesport.org
- Ashburner, J., Ziviani, J., & Rodger, S. (2008). Sensory processing and classroom emotional, behavioral, and educational outcomes in children with autism spectrum disorder. American Journal of Occupational Therapy, 62(5), 564–573.
- Get Active | Activity Alliance | Disability Sports