Fitness

Er zijn allerlei vormen van sport en bewegen. Allemaal zijn ze goed voor je gezondheid, maar allemaal hebben zo ook net hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we fitness!

Fitness is niet specifiek één sport, het is een verzamelnaam van verschillende sporten. Hieronder vallen:

  • Krachttraining
  • Conditietraining
  • Flexibiliteitstraining 
  • Fitness groepsporten (zumba, bodyshape, kickboksen, HITT/bootcamps)
  • Functionele training

Vaak wordt met fitness bedoelt het sporten in een sportschool met speciale fitnessaperatuur en gewichten, of het deelnemen aan de groepssporten in de sportschool. Mensen die fitnessen doen dit vaak met een specifiek doel. Ze willen afvallen, sterker worden, gespierder worden, of werken aan bijvoorbeeld herstel na een ongeluk. 

Voordelen van fitness

Individueel

Het is individueel. Jij kunt helemaal zelf kiezen wat jouw doelen zijn en waar je aan wilt werken. Je kunt heel specifiek bepaalde spiergroepen trainen om bijvoorbeeld breder te worden. Maar je kunt ook werken aan je conditie of flexibiliteit. In de sportschool train je voor je eigen doelen. 

Divers

Fitness is heel divers. Er zijn allerlei verschillende oefeningen, apparaten en lessen die je kunt doen om te werken aan jouw eigen doelen. En doordat je het in individueel kunt beoefenen kun je elke keer doen waar jij zin in hebt. 

Goed voor je gezondheid

Omdat fitness zo divers is kan jij het zo inrichten dat het optimaal is voor jouw gezondheid. Wil je afvallen? Heb je rugklachten? Is je uithoudingsvermogen slecht? Door de juiste oefeningen te kiezen kun je werken aan jouw specifieke doelen. 

De lichamelijke voordelen van fitness zijn:

  • Goed voor je cardiovasculaire gezondheid
  • Krachttraining is goed voor je botdichtheid
  • Goed voor je zelfvertrouwen
  • Werkt stressverminderend
  • Gewichtsbeheersing: door te fitnessen kun je afvallen/op gewicht blijven

Nadelen van fitness

Blessures en overbelasting

Omdat iedereen zonder begeleiding naar de sportschool mag is er weinig begeleiding. Hierdoor is fitness een blessuregevoelige sport. Blessures en overbelasting kunnen veroorzaakt worden door: te zware gewichten, te weinig rust tussen je trainingen, de oefeningen verkeerd uitvoeren.

Sociale vergelijking

In de sportschool zie je mensen die er tip top uit zien. Dit kan demotiverend zijn voor de mensen die net beginnen. Daarnaast kan het ervoor zorgen dat mensen een ongezonde focus krijgen op hun uiterlijk. Hierdoor kunnen ze ongezond gedrag gaan vertonen om een bepaald lichamelijk doel te bereiken. 

Obsessief gedrag

Sommige mensen kunnen obsessief gedrag ontwikkelen rond fitness, zoals overmatige trainingsuren, extreem streng dieet of een ongezonde focus op lichaamsgewicht of uiterlijk. Dit kan leiden tot een verstoorde relatie met voeding en lichaamsbeeld, wat kan resulteren in eetstoornissen of andere psychologische problemen.

Individueel

Fitness is individueel en dat heeft voor- en nadelen. Het nadeel is dat je daardoor geen stok achter de deur hebt om te gaan trainen. Ook kan het spannend zijn om in je eentje naar de sportschool te gaan. 

Fabels rondom fitness

De sportschool en fitness hebben een reputatie, en die reputatie is niet altijd goed. Er lopen alleen maar machomannen rond.. Je moet er perfect uitzien om serieus te kunnen fitnessen.. Als vrouw moet je geen krachttraining doen.. Allemaal ideeën die mensen hebben over de sportschool. Maar kloppen die ideeën wel? Je leest het in dit artikel.