Beweegspelletje: schipper mag ik overvaren
Een klassieker van het schoolplein: schipper mag ik overvaren! Een simpel maar effectief spelletje om mensen in beweging te krijgen. Er is een tikker en die mag bepalen op welke manier iedereen mag bewegen. Moet je springen als een kangaroe? Waggelen als een gans? Lees verder voor alle regels van dit spelletje.
Benodigdheden:
- Pleintje of ruime ruimte
Duur: 5 – 10 minuten
Wat train je?
- Snelheid
- Oefeningen bedenken
- Samenwerken
- Uithoudingsvermogen
Zo speel je schipper mag ik overvaren
Dit is een spel dat leuk is met een grote groep, maar vanaf vijf deelnemers is het al goed te spelen. Een deelnemer is de schipper, hij mag mensen gaan tikken. Hij gaat in het midden van een veld staan. De andere deelnemers gaan aan het begin van het veld staan. Het is straks hun doel om naar de overkant te komen zonder getikt te worden!
Iedereen zingt nu het liedje:
Schipper mag ik overvaren? Ja of nee?
Moet ik dan nog geld betalen? Ja of nee?
Schipper mag ik overvaren? Ja of nee?
Moet ik dan nog geld betalen? Ja of nee?
De schipper mag nu antwoorden of de renners “geld” moeten betalen. Als de schipper zegt “JA” dan bepaald hij op welke manier de renners moeten bewegen. Moeten ze kruipend naar de overkant? Huppelend? Springen? Of moeten ze waggelen als een gans of een pinguin? De schipper mag het bedenken! Maar hij moet zelf ook op die manier bewegen. Als de schipper “NEE” antwoord, dan mag iedereen gewoon rennen.
Als de schipper iemand getikt heeft dan is dat de volgende schipper.
Moeilijker maken: Je kunt dit extra sportief maken door met sportoefeningen naar de overkant te gaan:
- Knieen heffen
- Hinkelend
- Burpees – jump
- Huppelend
- Zijwaartse jumping jacks
Makkelijker maken: Je kunt ook juist kiezen voor bewegingen die fysiek minder uitdagend zijn zoals:
- In de handen klappend
- Wandelend
- Met extra grote stappen
- Met hele kleine stapjes